Синдром на глутеус медиус- причини и рехабилитация

Синдромът на глутеус медиус е състояние, което причинява болка и възпалаение във външната част на таза.  Той се причинява от мускулни разкъсвания( разтежения) в самия мускул или сухожилието му. Глутеус медиус е отговорен за отвеждането на крайника встрани( абдуциране), както и стабилизирането на таза докато ходим, тичаме и скачаме. Синдромът на Глутеус медиус  обикновенно има две оценки на увреда на мускула и/или сухожилието. Оценка 1 причинява болка, но сухожилието не е разтегнато. Оценка две включва разтежение в сухожилието поради преразтягане или частична руптура. При оценка 2 все още имаме запазена функция, макар че тази функция ще бъде увредена и намалена.

gluteus medius1

Симптоми

• Болка и накуцване докато ходим или бягаме.

• Напрегнато на външната част на таза.

• Болка, оток, топлина, зачервяване в тази зона, която често се влошава докато движим таза и долния крайник.

• Слабост в областта на таза

• Болка и слабост, която се влошава при отвеждане на крайника.

Причини

Синдромът глутеус медиус може да бъде причинен от тежка или хронична травма . Тези наранявания често са причинени от увеличаване на интензивността, честота или продължителността на тренировката. Типично това състояние се асоциира с накланяне на таза при ходене и тичане.

Рисковете се увеличават с:

• Трениране на спортове за издържливсот като маратони, триатлони и бързо ходене. Особено, ако се тича по павета или асфалт. Друг фактор е и порочната техника на бягане, при която  кракът пресича средната линия при бягане.

• Слабост и недостатъчна гъвкавост.Не достатъчно загряване преди спортни мероприятия.

• Разлика в дължината на краката, както и малформации в долните крайници.

Превенция

• Загрявайте и разтягайте добре преди физическа дейност.

• Тренирайте и поддържайте добра мускулна сила, издъжливост, гъвкавост както и кардиоваскуларна издъжливост.

• Научете правилна техника на бягане.

• Носете ортопедични обувки или стелки, ако има разлика в дължината на краката.

Прогнози

Ако се лекува правилно мускулът се възстановява в период от 2 до 6 седмици.

Възможни усложнения

• Удължено време за възстановяване, ако не се рехабилитира правилно или не му се даде достатъчно време да се възстанови.

• Хронично възплаения на сухожилието на глутеус медиус, което причинява продължителна болка при физическа дейност, която може да стане постоянна.

• Повторна поява на симптомите, ако физическата и спортната дейност се възстановят твърде бързо, при пренатоварване, при директен удар и т.н.

Лечението включва използването на криотерапията и фармакологични средства, за да се намали болката и възплаението. Важнот е да се включи засилваща  кинезитерапевтична програма с упражнения, както и да се модифицират всички дейности, които могат да обострят симптомите. Много рядко се налага хирургическа операция и то само след 6 месечно неуспешно лечение с консервативни методи.

Лекарствени  средства

• Ако има болка се препоръчват противовъзпалителни нестероидни средства от рода на аспирин и ибопрофен или други слаби обезболяващи като ацетаминофин.

• Не приемайте лекарства 7 дни преди операцияра.

• Възможно е да ви се предпишат и по-силно болкоуспокояващи, само ако така е преценил вашия лекуващ лекар. Използвайте ги само по назначение и само колкото е нужно.

• Поставянето на кортикостероидни инжекции също може да е наложително. Не трябва да забравяте, че кортикостероидните инжекции се използват само при сериозни случаи и не трябва да се използват често.

Топлинни и студови процедури

• Криотерапията облекчава болката и намаля възплаението и отока. Студовите процедури трябва да се прилагат от 10 до 15 минути на всеки 2-3 часа. И незабавно след дейности, които обострят симптомите. Използвайте ледени компреси или криомасаж.

• Топлинните процедури могат да се използват преди да се извърши стречинг или силови активности предписано от лекаря, кинезитерапевт, рехабилитатор и т.н. Използвайте топли компреси, парафин и т.н.

Потърсете Медицинска Помощ при:

• Симптоми които се влошават или не се подобряват до 2 седмици независимо от средствата, които използвате, за да ги повлияете.

• При поява на нови необясними симптоми.( При използването на лекарства понякога се случва да се проявят странични ефекти.

Упражнения

Очаквайте продължение!

Източник: https://secure.familyhealthtracker.com/deliver.aspx?s=sm&t=di&l=en&f={ddd0d88b-6286-4f68-bd55-7b557270650b}&key=26dd85c28d515a89bff6d8625ddf298a