Тази кратка статия няма претенции да изчерпва темата, а само да насочи вниманието към този въпрос! Смятам, че упражнения с турникет ще навлизат бурно във физиотерапевтичните комплекси от упражнения, които ще се дават на пациентите в България след ортопедични операции в следващите години. Не можем да седим слепи за доказателствата. Този метод ни дава добри резултати при изключително щадящо натоварване, но не можем да си позволим да работим като лаици с примитивни средства и слепи за рисковите фактори!

🔊📢 Нека заедно разгледаме тази Изключително важна тема!

⚠️ Ограничаването на кръвообръщението показва сериозни ползи при трупането на мускулна маса с натоварван 20 до 30 процента от максималното, което може да даде пациента. В сравнение, нормалното натоварване без турникет трябва да е 60-70 процента от максималното, за да се постигне ефект. Нещо, което е нужно във Физиотерапиата в Гериатрията и Нервните болести. Но дали такъв трябва да е случая с Физиотерапията в Ортопедията и Травматологията 🤕?
Имайки предвид отока, акумулирането на възпалителни вещества, метаболитини и лесната оболяемост на човек след травма/ортопедична операция, е лесно да се изкушим да започнем да прилагаме ограничаване на кръвотока.
⚠️Но в случая има нещо, което не можем да не отчетем! Тромбемболия е основен 🚩РИСКОВ🚩 фактор, който води до усложнения и смърт след травми🧟‍♀️. Тя може да засегне дълбоките вени на крайниците или белите дробове (белодробна тромбемболия).
⚠️ Дори едно тривиално неразместено счупване би могло да доведе до формирането на тромб, който може да мигрира до белите дробове. Освен наследствената обремененост, условията, за да се случи това, са описани в Триадата на Вирхов:
🚩 Застой на кръвообръщението .
🚩Травма на ендотела( вътрешния слой клетки, които тапицират съдовете).
🚩Промяна в компонентите на кръвта, които водят до хиперкоагулация
Груби турникети направени да спрат артераилното кръвообръщение са крайно неподходящи за целта и могат да доведат до травми на съдовете и застой.
⚠️ Съвременните турникети са широки минимум 10 см, за да разпределят натиска върху по-голяма площ, замерват прецизно налягането.
⚠️ Рискът от развиване на тромбоемболия скача със 100 пъти след травма и операция в първите 6 седмици, но адекватната физиотерапия, заедно с медикаменти, които резреждат кръвта, дават чудесен ефект.
⚠️ Епидемиологичните данни показват, че 1-2 човека на 1000 ще развият тромбоемболия.
⚠️ Посочената триада от фактори не изчерпва всички детерминанти, които могат да доведат до тробоза, а научните доказателства не дават достатъчно данни, за алгоритъм на действие,затова решението за турникет трябва да се вземе след лекарски преглед, основано на СУБЕКТИВНА преценка от лекар, терапевт и информирано съгласие на пациент.

Източник: https://www.jospt.org/doi/full/10.2519/jospt.2019.8375?fbclid=IwAR2V2ZeAFum6LxU5lCipGzF_RvzEUaNWAG125_3hTrHy9lua-ZcNhbhWWeY

12 thoughts on “Упражнения срещу съпротивление с ограничаване на кръвотока като рехабилитационна модалност след ортопедична операция- ревю на риска от венозна тромбемоболия

• This is the right website for anyone who wants to understand this topic. You understand so much its almost hard to argue with you (not that I really would want toÖHaHa). You certainly put a brand new spin on a subject that has been discussed for many years. Wonderful stuff, just wonderful! This is the right website for anyone who wants to understand this topic. You understand so much its almost hard to argue with you (not that I really would want toÖHaHa). You certainly put a brand new spin on a subject that has been discussed for many years. Wonderful stuff, just wonderful! נערות ליווי במרכז

• May I just say what a comfort to uncover somebody who truly knows what theyre talking about on the internet. You actually know how to bring a problem to light and make it important. More and more people should look at this and understand this side of the story. Its surprising you arent more popular because you certainly have the gift.

• Im excited to discover this web site. I need to to thank you for ones time for this wonderful read!! I definitely savored every bit of it and I have you bookmarked to look at new information in your web site.

• I don’t need to tell you how important it is to optimize every step in your SEO pipeline. But unfortunately, it’s nearly impossible to cut out time or money when it comes to getting good content. At least that’s what I thought until I came across Article Forge… Built by a team of AI researchers from MIT, Carnegie Mellon, Harvard, Article Forge is an artificial intelligence (AI) powered content writer that uses deep learning models to write entire articles about any topic in less than 60 seconds. Their team trained AI models on millions of articles to teach Article Forge how to draw connections between topics so that each article it writes is relevant, interesting and useful. All their hard work means you just enter a few keywords and Article Forge will write a complete article from scratch making sure every thought flows naturally into the next, resulting in readable, high quality, and unique content. Put simply, this is a secret weapon for anyone who needs content. I get how impossible that sounds so you need to see how Article Forge writes a complete article in less than 60 seconds! order here.

• I was excited to discover this website. I want to to thank you for your time for this wonderful read!! I definitely liked every part of it and i also have you book-marked to look at new things on your website.

• My spouse and I stumbled over here by a different website and
    thought I may as well check things out. I like what I see so now i am following you.
    Look forward to looking over your web page again.

• Thanks , I have recently been searching for info approximately this
    topic for ages and yours is the greatest I’ve found out so far.

However, what concerning the bottom line? Are you positive about the source?