Криотерапия

Методи на  приложение на криотерапията в няколко реда

ice-pack

а. Ледени пакети( обикновени найлонови пакети с кубчета лед)

– Увити в сухи или мокри хавлии
– Прилагат се за по 10-15 минути при по повърхностни зони и 15-20 минути за тъкани разположени дълбоко

б. Гелове за криотерапия или така наречените „айспакове“

– Държат се увити при температура -17 до -23 по Целзий.
– Неправилното използване може да причини ледени изгаряния.
– Те понижават кожната температура колкото ледът, следователно пациентът може да не достигне до точката на анестезия.

в. Ледени потапяния

– Използват се за дисталниталните части на крайниците или цели крайници.
– Контейнер, който е достатъчно голям се пълни с вода и лед. След това крайника се потапя

г. Леден масаж

– Като ползваме пластмасова чаша и дървена клечка замразяваме вода. Може и вода с анестетик/ лидокаин/. Като махнем чашката с ледената форма масажираме.
– Използва се основно за малки възпалени зони или силно болезнен мускулен гард.
– Посоката на прилагането на леда трябва да е паралелна на мускулните фибри.
–  Масажът продължава от 3 до 10 минути докато се достигне анестезия.

д. Спрейове( флуорометане, етилхлорид)

– Изпарен течен азот.
– Когато се напръска на кожата предизвиква значително охлаждане при изпаряването.
–  Контейнерите трябва да се държат на около 60 см от зоната, която ще пръскате и пръскането е в една посока около 10 см в секунда. Като използвате едно две минаванията като поддържате пасивно разтягане на тъканите.
– Етилхлоридът е запалим и може да причини замръзване на кожата при контакт, по тази причина се предпочита флуорометан.
–  Ефективен е при облекчаване на болезнен мускулен гард и обезболяване на чувствителни ключови точки.

Knight K: Cryotherapy Theory: Technique and Physiology. Chattanooga, TN, Chattanooga Corporation. 1985

Източник в Интернет: http://www.cet-cryotherapy.com/cryotherapy_application.html