Болка в кръста от дискова херния или дископатия е много често срещана причина поради, която човек пише по форуми и в групи, за да потърси помощ. Това е болка, която може да е локализирана в кръста от едната или двете страни, по хода на седалищния нерв/нерви и може да стигне чак до петата. По рядко имаме болка в предната част на бедрото.

дискова херния

Статистиката показва, че симптоматичните дискови хернии са от 1-3 процента. Това не звучи впечатляващо. Действително, имаме огромен брой публикации, които показват, че дисковите хернии са нормални промени по нашата анатомия и в огромния брой от случаите са абсолютно безсимтомни. В същото време методиката Макензи твърди, че 70 процента от болките в кръста се дължат на дирейнджмънт на диска- дисков проблем.

Механична дисковата болка би могла да стимулира коренчето или структури, които се намират в гръбначно-мозъчния канал, но друг възможен механизъм за тази болка може да е и химичния. Дискът е структура, която съдържа тъкан херметически затворена от слоеве хрущял, Веднъж избила през слоевете, нуклеусът(тъканта) излива химически вещества, които водят до имунна реакция и възпаление.

болка в кръста

Тази полемика за специфичността и неспецифичността на болката в кръста е тема за статия, която ще отложим във времето. В момента литературата показва, че болката в кръста е неспецифична, но се трупат все повече проучвания, които тласкат медицинските специалности към класификации, които да са специфични на структурно ниво и имунно ниво, а не само от механиката и симптомите, поради липса на специфичност.

Коя от гледните точки ще надделее ще видим във времето. Всчики ще спечелим, ако това се случи, защото ще имаме по-ясни очаквания към себе си като специалисти. В единия случай ще сме хора, които окуражават, успокояват и подпомагат процеса на самовъзстановяване, водени от механична и симптоматична класификация. В другия случай ще правим абсолючно същото, но ще ни води структурна такава.

Да се върнем на болката в кръста от дискова херния

Веднъж появила се тази болка в повечето случаи не остава постоянна. Тялото си има свои механизми, с които да овладее положението и в 80 процента от случаите болката ще отмине. Нормалните срокове са следващите 8-12 седмици без нуждата от специализирано лечение и рехабилитация. Ролята на медицинските специалисти до голяма рола е да успокоят пациента и да подпомогнат процеса на естествено възстановяване, който така или иначе ще се случи. Какво трябва да избягваме при болка в кръста от дискова херния? Тя да става по-лоша, разбира се. Три въпроса ни вълнуват винаги:

1. Как се чувствате по време на упражнението, терапията, процедурата за болка в кръста при дискова херния .

Чувствате се добре, тогава продължавайте, но не се преуморявайте.

Не чувствате подобрение- продължете! Може да имате нужда от по-голям обем от нещата, които правите. Бъдете настоятелни в работата си и дръжте връзка с терапевта си.

Чувствате се по-зле! Нищо, продължете, защото е възможно след известно време от даденото упражнение/терапия/процедура да се постигне облекчение. Самото ви тяло може да има нужда от малко повече, за да постигне облекчение на страданието ви.

Чувствате се прогресивно по-зле? Добра идея да спрете! Явно има нужда от медикаменти, които да ни помогнат, от малко повече време ли от друг подход и/или по-кратка терапия, за да постигнем облекчение.

2. Как се чувствате след това на същия ден?

Възможное да се чувствате по-добре. Това не означава да ви обхване луд ентусиазъм и атакувате хобита, кафета или прозорците, които трябваше да измиете преди няколко седмици. Тези действия могат да ви влошат, а вие и терапевтът ви не искате това. 🙂

Възможно е да няма разлика! Спокойно, щом не е станало по-зле от новата терапия това също е добър сигнал. Тялото е устойчиво и ще може да поеме още натоварване! Може да направите упражненията, които ти показа твоя терапевт, още веднъж, а защо не и както ви ги е предписал

Чувстваш се по-зле. Тялото реагира след терапията. Доре, това не винаги означава  пълен покой, чуй се с терапевта ви, пийте си обезболяващи и не бързай да търсите алтернатива. Това не е нетипично, а просто адаптация към нещо ново. Дайте шанс на процеса, докато се намери нужния обем и интензивност, който да помогне

3. Как се чувстваш на следващия ден?

Чувствате се по-добре, болката е намаляла и можете да правите повече. Чудесно, продължавайте, намерили сте вашето нещо, с което да облекчите страданието си.

Чувствате се по същия начин, но някак си може да правите повече. Може да се наведете по-надолу, може да ходите по-дълго, може да клекнете по-дълбоко. Боли ви  в кръста и близо до кръста, а не толкова в крака. Да болката е същата, но функцията е по-добра. Чудесно, терапията ви помага, просто ще отнеме малко по-дълго време!

Чувствате се по същия начин! Не можете да правите повече, но не сте и по- зле. Това означава, че терапията може да има нужда от повече време или да се промени към по-агресивен подход. Възможно е стимулът, който е дал терапевтът да не е достатъчен. Обадете му се и се вижте за повторна оценка.

Чувствате се по-зле и можете да правите по-малко! Не, това не означава, че автоматично трябва да сменяте терапевта и да търсите друг метод още на същия ден. Просто е нужно да отидете на повторен преглед, докато се нагласи терапията, така че да отговори на вашите нужди.

Възможно е вашата болка да не е това, което първоначалната функционална оценка е показала. Нормално е да се направят 1-3 посещения, докато се уточни причината и се нагласи терапията.  В никакъв случай това не трябва да се проточва до 10 визити, но не е разумно да се преминава през телефонния указател като през тесте карти само, защото терапевтът ви не е чакръкчията от  градските легенди, който помага на всеки и всички, веднага и винаги!

Ако все пак решите да посетите друг терапевт дайте обратна връзка на човека, при който първоначално сте били! Помолете года предаде случа на следващия колега, за да не му се налага да разчита на вашите думи какво точно ви е правено. Нормален терапевт няма да се обиди- напротив, ще приеме, че не е вашия човек и ще иска да помогне на колегата си!

Повярвайте, независимо, че ви боли, в повечето случаи ще забравите половината от съветите на специалиста и ще промените не малка част от насоките, които ви е дал той/тя. Това е напълно номрално и прилича много на играта развален телефон. Вие не сте специалисти, нямате нужния опит и най-важното- БОЛИ ВИ, а това променя сетивата, вниманието и мисленето ви!

Какво не трябва да се случва??? Болката да започне да слиза по крака ви  или болката в кръста да изчезне и да се появи само болка в кръста. Това е сигурен сигнал, че не що в терапията или ежедневието ви провокира влошаване на състоянието ви. Друго нещо, което не трябва да се случва е прогресивна загуба на функция- рефлекси, усет, ерекция, невъзможност да ограничиш физиологичните нужди, мускулна сила.

Тогава терапията трявба да се прекрати незабавно и в срок от 12 часа да се потърси консултацията с неврохирург. Ако такава загуба на функция и са минали седмици или месеци пак е добре да се уточни от хирурга дали с терапия състоянието може да се подобри след като е изпусната възможността за ранна докомпресия. В такъв случай уврежданията могат да останат с вас години, а може и до живот!

Каква може да е терапията? Това ще уточним в следваща статия. 🙂

Може да е активна, пасивна или комбинация от двете. За различните хора, които страдат от болка в кръста при дискова херния има различни възможности. Терпията винаги е индивидуална.

Примери за пасивна терапия е мануалната терапия и действително, ако болката в кръста се е появила по-скоро от две седмици шансът да се повлияе доста висок. Има важни критерии, които трябва да се уточнят. Времето е първият, вторият най-важен за мен е болката да стига до коляното, но не по-долу. Ако върви към петата рискъст е по-голям.

Други пасивни терапии за болка в кръста при дискова херния са познатите игли, вендузи, електролечение, масажи и всякакви щадящи процедури. В зависимот от преференцията на движението (ако такава има) те могат да помогнат чисто от позиционна гледна точка, но и

… виж продължението в част 2

Винаги търсете консултацията на здравен специалист. Тази публикация не замества такава консултация.
Ако считате, че работа ни е полезна последвайте фейсбук страницата Физиотерапевт БГ ЕООД и споделете това съдържание, за да стигне до повече хора!
___________________________________________
При въпроси или за записване на часове 0898663479 за град Пловдив, ул. Тодор Александров 7, Физиотерапевт БГ ЕООД
webpage: https://physiobg.com/
YouTube: #RehabilitationPlovdiv