Миалгия е мускулна болка, която може да е локализирана (резултат от мускулно разтежение или натъртване) или недефинирана, причинена от инфекциозно заболяване (вирусна инфекция). Най-често срещаният тип локализирана мускулна болка е вследствие на преумора или нараняване, причинено от тежко натоварване.

миалгия миозит

Мускулното възпаление- миозит

Миозитът може да доведе до мускулна болка, оток и слабост. Временният миозит може да е причинен от претрениране или нараняване на мускулите, а хронични форми могат да се развият от вирусни или бактериални инфекции, лекарства, някои определени заболявания и автоимунни нарушения. И миалгията, и миозитът са симптоми на по-сериозни заболявания. Ефективното облекчение на миалгията и миозита изисква лечение на заболяванията, които ги причиняват като симптоми.

Заболявания, които могат да причинят миалгия или миозит, включват вируси като вируса на СПИН, инфлуенца, херпес симплекс, полимиелит, заболявания на съединителната тъкан, автоимунни заболявания като ревматоиден артрит, лупус ериматозус, дерматомиозит, фибромиалгиа и полимиалгиа. Миалгията може да бъде асоциирана с недоброволни мускулни движения /спастичност/ или заболявания на централна нервна система като множествена склероза, амиотрофична латерална склероза или наранявания на гръбначния мозък.

Мускулната болка също може да бъде придружена с ригидност, асоциирана с морбус Паркинсон миофасциален болков синдром, бактериални инфекции като стептококи, Лаймска болест. Тетанус инфекцията също може да бъде съпроводена от миалгиа или миозит. Гъбички, причинени от хистоплазмоза и паразити, асоциирани с маларията, токсоплазмозата и трихинозата също могат да причинят симптоми, които включват миозит и миалгия.

Мускулната болка и възпалението може да се появят в резултат на реакции на ваксинации (имунизации) или лекарства (антиконвулстанти, антибиотици, антиракови агенти, намалящи холестерола агенти, диоретици); злоупотреба със субстанции като алкохол, амфетамини, кокаин и др наркотици; отрови като стрихнин или ухапване от змии, насекоми или паяци; екзотични химикали или дисбаланс в електролитите на водата, която пием или в жизнената ни среда (калций, магнезий, фосфор, натрий, калий) също могат да доведат до миалгия.

Миалгията и миозитът може да са резултат от определени метаболитни и ендокринни нарушения като хипотиреоизъм, хипертиреоизъм, Болест на Адисон, хипопаратиреоидизъм, захарен диабет, диабетна невропатия.Еозинофилия- милагия, придружена със силни или хронични мускулни болки може да бъде реакция от приемане на замърсени с л-трифофан субстанции.

Други заболявания, които могат да причинят миалгия и/или миозит, са саркоидоза, някои определени наследствени метаболитни нарушения, мускулна болка без очевидни физически причинители (психогенна миалгия). Индивиди, диагностицирани с миозит, могат да имат и придружаващи заболявания като пневмония или белодробни заболявания.

Разпространиние и превенция
Тъй като миалгията и миозитът са СИМПТОМИ, а не заболявания, специфична превенция е неизвестна.

Диагоноза

История: Всички данни и цялата медицинска информация на пациента, включително здравен статус, боледува ли сега, какво е боледувал преди, наранявания, които е претърпявал и лекарства, които е приемал или приема. Пациентът трябва да бъде попитан дали появата на болката е била постепенна или внезапна и дали симптомите са постоянни или с прекъсване. Точното място на болката или дискомфорта трябва да бъде определено.

Пациентът може да съобщи за травма, ухапване от насекомо или приемане на лекарство преди да се появи мускулната болка или слабост. Може да опише симптоми, появяващи се буквално навсякъде по тялото, с болка, която е слаба и тъпа или силна и стягаща. Дискомфортът може да включва скованост, слабост, оток.

Придружаващите симптоми на заболяването- причинител може да включват треска, втрисане, потене, загуба на тегло. Пациентът може да преживее неврологични симптоми като „мравучкане” /парестезия/, изтръпване, тремор, зрителни нарушения, звън в ушите /тинитус/, депресия, нарушен сън, отпадналост, обрив. Респираторни, сърдечни или гастроинтестинални симптоми понякога придружават миалгията и миозита.

Физически преглед: Пълен физически прегед ще помогне да се идентифицират възможните скрити причинители на миозитите или миалгиите. Сковаността или слабостта може да бъде определена чрез оглед на походката, стойката и координацията на пациента. Атрофия, хипертрофия или перманентно скъсяване (контрактура) на мускула също могат да бъдат забелязани.

Мускулният тонус и сила се преценят като се определи обемът на движение и се приложат упражнения със съпротивление. Палпирането (докосване, опипване) по време на огледа може да разкрие уплътнения или ненормални мускулни напрежения (спазми). Ставни заболявания могат да бъдат определени чрез оглед на ставите за подуване, зачервяване, събиране на течност, локализирана скованост, повишена температура, преценяване на мобилността.

Тестове: Взима се кръв, за да се засече възпалителен процес и да се определят възможните причинители на възпалението. Може да е нужна пълна кръвна картина с преброяване на всички формени елементи в кръвта и определяне на кръвната утайка (утаяване на еритроцитите). Разнообразни тестове, с които да се определи присъствието на специфични антитела в кръвта, може да са нужни, за да се идентифицира заболяването.

Тестове могат да се направят, за да се определи и нивото на електролити, хормони, и различни други химични елементи (калций, фосфати, серумни ензими), както и наличие на нараняване или разкъсване на мускулната тъкан. Тест на урината също може да е нужен. Електромиография се прилага за да се определи електрическата активност и нормалната функция на мускулите.

Мускулна биопсия може да е нужна, за  да се идентифицират наследствени метаболитни нарушения, съединително-тъканни заболявания, саркоидоза, еозинофилия миалгия синдром, тригинолиза и възможни токсични агенти. Други образно-диагноститични тестове като Ядрено Магнитен резонанс и ултразвук също могат да засекат възпаление.

Лечение

Лечението зависи от специфичната диагноза. Неспецифичните миалгии, появили се поради напрежение, системни вирусни инфекции или имунизации, могат да бъдат облекчени с аналгетици.

Други видове лечения зависят от причинителя на симптомите (възпаление и мускулна болка). Пасивен стречинг, нагревки или масаж могат да доведат до временно облекчение. Ултразвук, стимулация на нервите /транскутанелна електрическа нервна стимулация или Тенс/, прилагане на дълбокотъканен масаж или освобождаване на миофасциални ключови точки са полезни при третиране някои типове миалгия или фибромиалгия.

Лечението на миофасциална болка, свързана с темпоромандибуларни ставни дисфункции, може да включва използването и на протектори за уста . Стероиди и имуносупресорни медикаменти също могат да бъдат предписани, за да се намали възпалението или миозитите, асоциирани с хронични заболявания като ревматоиден артрит или лупус еритематозус.

Прогнози

Тъй като миалгията и миозита са симптоми на болести и състояния, очакваният изход зависи от специфичната диагноза, нейната точност и ефективността на лечението. Неспецифичната миалгия поради пренапрежение или имунизация обикновено е по- лека и самолимитирана. Миалгия, свързана с широкоразпространени систематични инфекции, обикновено изчезва с излекуването на болестта, а миалгия в следствие имунизация срещу жълта треска, може да продължи 2-3 седмици. Продължителни хронични заболявания като множествена склероза или диабетен мелитус могат да причинят миалгия и миозит с неопределена продължителност.

Рехабилитация

Рехабилитацията на миалгия или миозит зависи от специфичните диагнози или причини на наличните симптоми. В  комбинация с фармакологично лечение целта на рехабилитацията е контрол на болката и запазване на функциите на мускула. Различни преформирани физикални фактори като топлина или криотерапия са много полезни за намаляване на болката.

Ако е загубен обем на движение или има и слабост освен болка, пациентите могат да бъдат подложени на активна или пасивна кинезитерапия (упражнения, стречинг, Пост изометрична релаксация, мускулни инхибиращи техники и т.н.). Водна лечебна физкултура също се препоръчва като успешен метод за лечение и профилактика при мускулни болки.

Усложнения
Усложненията, които могат да се развият при някои остри или хронични заболявания и състояния, може да са отговорни за причняване на миалгия или миозит. Определени усложнения могат да проточат симпотмите или да причинят тяхното хронифициране. Сериозни наранявания като тези на гръбначния мозък могат да създадат хронични муслкулни болки и възпаления.  Избягването на усложненията зависи от правилното лечение на болестите- причинители.

Източник: http://www.mdguidelines.com/myalgia-and-myositis